Pages

March 5, 2017

Bukan pe berkhusnudzon......

Naif : mudah terpedaya/mudah percaya/lurus
Dalam bahasa lembut sebenarnya berkhusnudzon "bersangka baik"..

Jangan terlalu naif sampai membuka peluang orang untuk amek kesempatan. Jangan naif dengan mempercayai bulat- bulat kata orang. Kalau dengar khabar angin sungguhpun tak nak menghukum orang tu tapi hang boleh ambil langkah berjaga-jaga. Jangan terlalu fikir "tak kan la org mcm tuu teruk perangainya". Ye orang zaman minyak naik tiap2 bulan ni jangan percaya haih. Hang jaga diri hang berkawan biar bertempat. Orang baik nak tolong kita tu tak berapa ramai da.. Yang nak ambil peluang tuuu dok beratur......

Aku baik ngn si A. Tp org dok kata da si A ni ada niat lain.. Aku bantai blh tak percaya sgt aku anggap tu khabar angin. Si A ni baik laa. (siap bela lg HAHAHA). Lepastu jadi betol depan mata aku apa si A buat aku terus flashback blk khabar angin org cerita tu aah sgt terang2 aku ni naif orgnya hmmmmmm jgn kata org tak tergamak buat ye..

4 comments:

  1. bersangka baik itu elok sebenar nyer. tapi bila ada desas-desus mcm tu, kita boleh ambil langkah berjaga2, supaya tak terkena. at the same time, takde la sampai berkecil hati orang tu. yela, kot2 la memang desas desus je. tak pasal2 putus kawan lak. lain citer la kalau orang tu memang tak baik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belajar dr kesilapan... Lepas ni berjaga jaga

      Delete
  2. bagi saya, ada beza antara naif dan husnu zhon.. naif tu lebih kepada lurus bendul.. hehehe..

    dalam islam pun walaupun digalakkan ber husnu zhon, masih ada beberapa perkara dimana kita x boleh nak bersangka baik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila da terkena nk sedap kan hati ckp je kita tgh berhusnuzhon. Haha hati pn sejuk sikit..

      Delete