Pages

August 25, 2016

berfikir sebelum bercakap?

"CAKAP TU BIAR BERTAPIS"

bila da cakap banyak sgt tanpa tapis tapis peratus kau nak guris perasaan org tu tinggi. peratus nk salah cakap pun besar paling teruk kalau org yg dengar tu kadang2 akan dpt kesimpulan berbeza dgn mksd yang kita nak sampaikan.

contoh masa mula2 masuk keje :

(sembang pasal kereta viva) ayat tak bertapis dari aku
aku ckp : org selalu yang pakai viva ni dia tk lepas loan nk ambil myvi. tu terpaksa pakai viva je. lepastu akak sorg ni ckp akk pakai viva. (muka berubah mcm kene kutuk)
YaAllah ak rasa bersalah sampai skrg da 2tahun aku keje. ayat aku tu mcm menghina gaji dia sikit dan dia hnya mampu pakai viva. Sebenarnya aku cuma nak cerita pengalaman tp ayat aku adoi tak sedap dan tak kena lansung. masa tu aku sepatutnya ckp ala myvi dan viva lebih kurg je baik pakai viva berbaloi..grr ke aku patut diam je...EEEEE (kadang2 aku rasa nk pegi mintak maaf kat akk tu, walaupun mungkin akk tu da lupakan)

(sembang pasal badan) ayat tak bertapis org bagi kat aku hahaha
kawan ckp : badan A da gemuk. berat A da 71kg kemudian si A tny aku berat bp aku 6+(bukan berat sebenar haha) si A ckp "laaaaaaa badan aku gemuk macam ima ke.. alamak da gemuk la aku ni kene kuruskan balik ni". sebenarnya si A patut ckp : ima kita ni da gemok laa sedar tak ? mulai esok kita diet sama sama nak...rrrr

Makan dalam bye. hahaha



14 comments:

  1. HAHAHAHAHA! Dayum... merah muka akak dik oi~

    ReplyDelete
    Replies
    1. HEHE merah muka kuar asap siap hehehe

      Delete
  2. pengalaman mematangkan diri... lepas ni pasti jadikan pengajaran dan lebih bijak/berhati hati dalam berbicara :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol2.. dari pengalaman dari kesialapan la baru pengajaran tu melekat kuat kat otak.. hehehe

      Delete
    2. kesialapan.. typo.. hahaha..
      kesialapan..

      pengalaman dari kesilapan yg akan mempuatkan pengajaran tu melekat kuat dalam otak..

      Delete
    3. betol pengalaman menjadi pengajaran bt kita. bila da share kt blog blh dijadikan teladan hehe

      Delete
    4. tu la.. kesialan plak tuh.. hahaha

      Delete
  3. tu la.. hahahaa...
    terlajak perahu boleh untur.....
    kerasa pulut santan biasa....
    cakap siang pandang-pandang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. typo lagi.. ish.. undur bukan untur.. macam budak pelat bajet comel plak.. hahaha

      Delete
    2. Hahahahahaha bila bca coment ni repeat balik bca dgn nada pelat comel hehehe

      Delete
  4. kena betulkan ayat sikit.. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah terlepas x dapat nk betulkan dah.. hehehe.. kan ima kan..

      Delete
    2. yup kene btolkan ayat hehe tu kne pk2 gak sblm ckp

      Delete