Pages

December 3, 2015

"no pork/no lard" jaminan halal untuk kita?

Makanan halal adalah selain drpd yang berikut :- 

  • 1 : Babi dan segala bahagian tubuhnya
  • 2 : Anjing dan segala bahagian tubuhnya
  • 3 : Bangkai (binatang yang halal dimakan tapi mati tidak disembelih mengikut syarat sembelihan yang betul)
  • 4 : Binatang yang bertaring seperti beruang, singa dan monyet
  • 5 : Burung pemangsa dan berkuku tajam seperti helang
  • 6 : Binatang yang dilarang agama membunuhnya seperti semut dan lebah
  • 7 : Binatang yang diperintahkan agama untuk membunuhnya seperti ular, jengking dan tikus
  • 8 : Binatang yang kotor dan menjijikkan seperti lalat dan kebanyakan serangga
  • 9 : Binatang yang hidup di dua alam seperti katak
  • 10 : Darah
  • 11 : Alkohol dan segala yang memabukkan
  • 12 : Najis
  • 13 : Tumbuhan-tumbuhan yang beracun atau boleh memudaratkan kesihatan
da banyak sgt restoran mudah2 jer nak dpt pelanggan ISLAM dgn bermodalkan 'NO PORK/NO LARD'. dekat office je ada kedai roti yang berstandart "mahal" dan restoran kopitiam. dua2 bermodalkan  'NO PORK/NO LARD'. ramai melayu yakin da. 
aku cuma risau pada : -
point no 3. kebanyakkan restoran ni milik bangsa cina logik igt dorg akan beli daging2 pada penjual ISLAM yang suci disembelihkan mengikut syarak????? kalau tak umpama korg makan bangkai. BANGKAI weyy..ishhh
point no 8 : tahap kebersihan? menjamin ke?
point no 11 : bimbang juga sbb mereka selalu rasa buh wain lebih sedap. bimbang dorg ni acah nak lebih sedap buh wain..

Halal pada kita umat Islam bukan sahaja tertumpu pada unsur2 babi sahaja byk point yang kita perlu titik beratkan :)

4 comments:

  1. betul. skrg byk sgt kedai cina gune ayat tu.. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup. Tu kita kene saling mengingati supaya kita Tak terlepas pndg isu ni..

      Delete
  2. makan kat rumah lebih selamat mungkin..

    *dah jumpa button followers to. dlu lain sekrg lain pulak huhu

    ReplyDelete