Pages

April 5, 2014

Doa untuk ketenangan jiwa



Aku bukan la orang yang terlalu tabah.....
Wahai hatiku
"Sesungguhnya, Allah tidak memberi apa yang kita harapkan tapi DIA beri apa yang kita perlukan"

Nabi SAW menyuruh umatnya agar mengamalkan doa pagi dan petang bagi mengatasi masalah jiwa, antaranya seperti diriwayatkan oleh Abu Daud, daripada Abu Sa’id al-Khudri r.a iaitu:
“Allahumma inni a’uzubika minal hammi walhazan. Wa’a’uzubika minal ‘ajzi wal kasal wa’a’uzubika minal jubni wal bukhli, wa ‘a’uzubika min ghalabatid daini waqahrir rijaal.
bermaksud:
Ya Allah aku berlindung kepada-Mu daripada rundungan sedih dan duka. Aku berlindung kepada-Mu dari sifat lemah dan malas. Aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan kedekut. Aku berlindung kepada-Mu dari beban hutang dan penindasan orang).”

20 comments:

  1. Amin ya rabb..
    semoga kita sentiasa mendapat keredahan dri Allah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin.. sama-sama kita berdoa ye cik :)

      Delete
  2. amin :) semoga sentiasa dirahmati oleh Allah SWT

    ReplyDelete
  3. amin:)semoga dilapangkan segalanya

    setiap kali aku jatuh aku selalu ingat itu "Allah tak bg yg kita hendak,tapi yg kita perlu"

    ReplyDelete
    Replies
    1. yer supaya kita bertenang sentiasa la fikir begitu :)

      Delete
  4. ada hadiah utk org yg sbr..kna kuat smgt tau,,huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu :) jadi bersabar lah dengan dugaan

      Delete
  5. terima kasih sebab kongsi doa ni :)

    ReplyDelete
  6. Amin...semoga awak terus mendapat ketenangan jiwa... :D

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  7. perkongsian yg baik.. doa dalam zikir al-ma'tsurat.. :)

    ReplyDelete